Lerarentekort

Zijn er meer oplossingen dan kinderen naar huis sturen bij uitval van leraren?

Hoe kunnen we kwalitatief goed onderwijs blijven bieden als er onvoldoende leraren zijn die les kunnen geven?

Ilse Halfwerk van Katholieke Pabo Zwolle maakt zich zorgen om de hoge werkdruk, de uitval en het lerarentekort binnen het basisonderwijs. Volgens haar zit de oplossing in nieuwe onderwijsconcepten die zij de ‘onderwijs anders’ setting noemt. Tijdens de open avond voor professionals op KPZ aanstaande woensdag 11 april presenteert zij de opleiding De Nieuwe Leraar.

“Ja, er is een lerarentekort in het basisonderwijs. Daarnaast is er een tekort aan invallers. Je zóu denken dat het leraarschap het meest gerespecteerde en gewaardeerde beroep is dat we in de maatschappij hebben en dat het beroep populairder zou zijn dan ooit. Toch willen tegenwoordig minder mensen leraar worden dan vroeger. Hoe kan dat? We besteden immers het dierbaarste dat we hebben, onze kinderen, uit aan de zorg van basisscholen en willen daarom allemaal de beste leraren voor de klas en de beste schoolleiders en besturen aan het roer.”

In de blog (www.onderwijsinspectie.nl/actueel/weblog/weblogberichten/2018/weblog-omgaan-met-het-lerarentekort) van Mark Oortwijn schrijft de onderwijsinspecteur dat hij gevraagd is mee te denken in een projectgroep met als doel in te spelen op de aankomende grote tekorten aan leraren in het basisonderwijs. Hij stelt de vraag: “Hoe kunnen we kwalitatief goed onderwijs blijven bieden als er onvoldoende mensen zijn die les kunnen geven?”. Ook ziet hij een tendens dat scholen met een zogenaamd nieuw onderwijsconcept beter om kunnen gaan met schommelingen in het aanbod van leraren. Dat zou deels kunnen komen doordat er minder ziekteverzuim is bij dit soort scholen. Het zou echter ook kunnen komen doordat deze scholen niet alleen hun onderwijs en hun inrichting anders organiseren, maar ook hun personeel, met leraarondersteuners of pedagogische professionals, anders inzetten en meer werken met multidisciplinaire teams.

Ilse, onderwijskundige bij KPZ en ontwikkelaar van de post-hbo-opleiding De Nieuwe Leraar kan zich helemaal vinden in zijn blog. Zo ziet ook zij een verschil in schooltypes en hun omgang met uitval. “Neem nou de uitval tijdens de griepgolven afgelopen winter; scholen met een nieuw onderwijsconcept werken vaak in units en multidisciplinaire teams, waardoor ze hun personeel makkelijker en flexibeler kunnen inzetten,” aldus Ilse, “basisscholen die innovatief omgaan met uren, inrichting en personeel zijn op alle vlakken flexibeler.” Wel horen KPZ collega’s vaak van leraren in een onderwijs anders setting dat een nieuwe collega wel in het 'model' moet passen. Hiervoor ontwikkelt KPZ nieuwe opleidingen, zoals de master Leiderschap en Innovatie in Kind en Educatie en Ilse’s post-hbo-opleiding De Nieuwe Leraar.

KPZ organiseert woensdag 11 april een open avond waar alle professionals in het domein Kind en Educatie (dus leraren, ouderejaars PABO studenten, maar ook mensen die bijvoorbeeld werkzaam zijn in jeugdzorg of kinderopvang) meer informatie kunnen krijgen over (door)leren in het domein. De bezoekers kunnen tevens diverse workshops volgen bijvoorbeeld over solliciteren of gezond werken en kunnen in gesprek met werkgevers en studiecoaches.